Westcoast en gletsjers - Reisverslag uit Glenorchy, Nieuw Zeeland van Lotte en Bas - WaarBenJij.nu Westcoast en gletsjers - Reisverslag uit Glenorchy, Nieuw Zeeland van Lotte en Bas - WaarBenJij.nu

Westcoast en gletsjers

Door: Lotte en Bas

Blijf op de hoogte en volg Lotte en Bas

21 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Glenorchy

Zoals gezegd zijn we vanaf de Nelson Lakes richting de westkust gereden. In Murchison hebben we nog even in een 2e hands winkel rondgekeken. Hier kon je echt van alles vinden, maar wij hadden daar alleen 2 boeken gekocht. Tijdens het reguliere korte praatje bij de balie bleek dat de eigenaar familie uit Friesland heeft. Net iets voorbij Murchison hebben we in Lyel op een DOC camping overnacht. De rit hiernaartoe en hier vandaan door de Manawatu Gorge was weer mooi.
De volgende dag hadden we de westkust bereikt in westport. Hier hebben we boodschappen gedaan. Diezelfde avond hebben we bij een kleine camping bij een pizzaria ingecheckt. Nadat we de menukaart bekeken hadden besloten we om onszelf deze avond te tracteren op pizza. Ook was het valentijnsdag dus we hadden een goede reden. Vanaf deze plaats zijn we langs de kust zuidelijk gereden richting Punakaiki. Hier hebben we een 3 uur durende wandeling naar de Fox river Cave gedaan. Deze grot kun je in om de steenformaties te bekijken. Dit was best bijzonder omdat het gewoon een natuurlijke grot ergens in de bossen is en gratis is. Natuurlijk moesten we wel onze zaklampen meenemen. Na dit avontuur in de grot zijn we verder gereden om in Punakaiki op een camping te overnachten. De volgende dag hebben we in 3 uur de Pororari River track gelopen. Het stuk langs de rivier is in een typische Westcoast bos. Je krijgt dan het idee dat je in een of ander oerwoud loopt. Onderweg hebben we nog kort bij de Punakaiki Cavern gekeken. Dit is een kleine grot, maar niet zo bijzonder als de Fox River Cave. Diezelfde dag zijn we verder gereden naar Greymouth. Dit is een grotere plaats (10.000) voor zuidereiland begrippen. We hoopten hier een schoenmaker te vinden. Lotte haar schoenen hebben eigenlijk een kleine reparatie nodig. Maarja, helaas hadden ze die hier niet. Wel hebben we hier een dagwandeltocht op de Franz Josef Glacier geboekt. Dus wij weer verder zuidelijk. Bij Lake Mahinapua hebben we op de DOC camping overnacht. 's Avonds hebben we zelf gehaktballen met wortelstamp gemaakt. Dit was niet echt een zomers gerecht, maar wel lekker. Na een heerlijke rustige nacht zijn we naar de Franz Jozef Glacier gereden. In dit dorpje hebben we vroeg in de middag op het Top 10 Holiday park ingecheckt. Met onze membercard bleek dat we korting kregen op de Glacier tour en dat we gratis van de spa pool gebruik mochten maken. Hier lagen we dan diezelfde middag nog in. 's Avonds hebben we weer eens onze zelf gebakken tortilla's gemaakt.
De volgende dag moesten we vroeg op om optijd bij de gletsjer touroperator te zijn. Daar werden we van de nodige kleding en crampons(om op ijs te lopen) voorzien. De bus naar de clacier was erg vol, maar uiteindelijk werden de groepen opgedeeld. Van Roman(de duitser) hadden we het advies gekregen om in de eerste groep te gaan. Dit is de groep met de meest fitte mensen. Je loopt dan ook voorop en het tempo ligt iets hoger en je gaat dan iets verder de gletsjer op. Onze groep bestond uit 11 mensen. Omdat we de eerste tour waren en ook de eerste groep hadden we niemand voor ons op de gletser lopen en konden we volop van het uitzicht genieten. Dat was dus een goede keuze. Tijdens het beklimmen van de gletser moesten we veel wachten. De gids moest namelijk steeds tredes in het ijs hakken. Het lopen was dus lang niet zo zwaar als we verwacht hadden. Soms moesten we door kleine tunneltjes van ijs, dit was natuurlijke heel mooi. Op weg naar beneden bijna op het eind was er van onze groep nog iemand flink gevallen. Hij had een snijwond in zijn been, waarschijnlijk van de crampon aan zijn andere voet. Na een korte behandeling van de gids konden we weer verder. uiteindelijk na een dag van 8 uur waren we weer terug in het dorp. Owja, dit keer waren het niet de irritante duitsers maar de irritante nederlanders. Een groepje van 3 jongens met erg veel praatjes zaten bij ons in de groep. Uiteindelijk hadden we er niet zo veel last. De gids heeft veel "listen you dutchies!" tegen ze moeten zeggen. Wij schaamden ons er dus een beetje voor dat we nederlands waren.
's Avonds zijn we nog na het eten naar de "Glacier Hot Pools" gegaan. Hier kun je lekker in baden van verschillende temperatuur bijkomen van de gletsjer wandeling. De entree hiervan zat in onze glacier tour inbegrepen. Dit was dus weer heerlijk.
De volgende dag zijn we weer verder gereden. Tussendoor hebben we kort bij de Fox Glacier gekeken. Hierna hebben we een flink eind gereden tot net voor Makarora. Hier hebben we op een DOC camping overnacht. De volgende dag hebben we een korte stop gemaakt bij de Blue Pools net voor Makarora. Vanaf Makarora hebben we een prachtig stuk gereden langs Lake Wanaka en Lake Hawea. Toen we Queenstown bijna bereikt hadden, hadden we niet veel zin meer in eten koken. Dus dat werd MC Donalds. 's Avonds hebben we op een DOC camping net voorbij Queenstown geslapen. De volgende dag zijn we Queenstown zelf even in geweest. Hier hebben we de befaamde Fergburger gegeten (De beste burger in NZ volgens de Lonely Planet). Deze burger kan alleen nog niet tippen aan die van de Delicious Dinners in Veldhoven!! Hierna hebben we koers gezet naar Glenorchy. Deze rit was wederom een erg mooi stukje om te rijden.
Morgen (woensdag) gaan we hier beginnen aan de Routeburn track waar opvolgend we meteen via de Caples track terug lopen. Zo lopen we een soort van rondje en dat bespaart ons weer geld op het vervoer.

• 21 Februari 2012 - 09:34

Mirjan En Bryan:

He, wat een belevening weer. Mooi tussen-onder en door de glaciers. Bas moet wel veel spinazie hebben gegeten met die steen. grtj mirjan, bryan en de bende

• 21 Februari 2012 - 20:01

Ad:

Hallo samen.het is weer een mooie tocht geweest zo aan die fotos te zien,maar voor die steen zul je toch meer spek moeten eeten. daar kunnen we wel aan werken als je terug bent.ik heb de eerste uitruk al gehad met de hw schoorsteenbrand te hapert.nou nog veel plezier daar en tot over een goei half jaar

GR.Ad