Queensland (sunshine state..?) - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Lotte en Bas - WaarBenJij.nu Queensland (sunshine state..?) - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Lotte en Bas - WaarBenJij.nu

Queensland (sunshine state..?)

Door: Lotte en Bas

Blijf op de hoogte en volg Lotte en Bas

18 Juli 2012 | Australië, Rainbow Beach

Zoals gezegd zijn we vanaf Cape Tribulation via de kust richting het zuiden gereisd. Eenmaal aangekomen in het comercieele toeristische plaatsje Port Douglas moesten we erg wennen aan de "drukte". Waarschijnlijk is het op een zaterdagmiddag in het centrum in Eindhoven 10x drukker, maar wij vonden het druk. Vanaf Port Douglas bieden verschillende bedrijven een boot trip naar het Great Barrier Reef aan. Omdat er heftige wind was besloten wij om nog even te wachten en in Cairns te kijken voor een boot trip. 's Avonds hebben we bij een eettentje aan het water Barramundi(vis) en friet gegeten. De volgende dag zijn we naar Cairns gereden. Hoewel Cairns als stad gezien word, hadden wij niet echt een stads gevoel bij deze plaats. Er is vooral laagbouw en de straten zijn ruim en overzichtelijk. Voor ons voelde het hier rustiger dan in Port Douglas. Bij het informatiecenrum hebben we geinformeerd naar de verschillende boottrips en het weer. Helaas was de voorspelling dat de sterke wind nog zeker enkele dagen zou aanhouden. Omdat wij geen zin hadden om ziek op de boot te zitten besloten we om terug landinwaarts te reizen en de Tablelands verder te verkennen. Vlak bij Kuranda hebben we op een simpele camping gestaan. Een heel rustig plekje midden in de natuur. De volgende dag zijn we over de markten in Kuranda gelopen. Hoewel iedereen er over spreekt was het niet zo heel bijzonder. Vele kraampjes hadden dezelfde Sieraden en kleding. Vanaf de markt zijn we naar Mareeba gereden. Enkele dagen geleden waren we al snel door deze plaats heen gereden, maar nu hadden we tijd om de omgeving wat beter te bekijken. Dit gebied staat bekend om de mango, koffie en bananenplantages. Bij een mango wijnmakerij hebben we mango wijn geproefd en van de lekkerste natuurlijk een flesje gekocht. Omdat het in dit gebied te warm is voor druiven hebben ze geen "echte" druivenwijn. De volgende ochtend zijn we, ondanks dat we niet echte koffieverslaafden zijn, naar koffieworld geweest. Hier hebben we verschillende soorten koffie en thee geproefd. Echt ongelooflijk hoeveel verschillende soorten smaken er zijn. (Ja Wil, jammer dat je er niet bij kon zijn :P) Ook konden we onbeperkt chocolaatjes proeven en konden we een museum over koffiezetapparaten bekijken. Nadat we hier zo'n 3 uur rondgehangen hadden zijn we richting Atherton gereden. Onderweg hebben we onze tent opgezet op een gratis camping langs de weg.'s Middags kregen we de eerste regen sinds weken. Toen wisten we nog niet dat dit maar het begin was van bijna 2 weken regenachtig weer. Dit is overigens zeer ongewoon in het "droge seizoen" hier. Nadat we onze natte tent ingepakt hadden zijn we weer verder gereden om wederom bij Lake Tinaroo uit te komen. Op hetzelfde park als de week daarvoor, maar nu hadden we i.v.m. het weer een cabin/huisje geboekt. Hier hebben we niet veel gedaan dan een kort wandelingetje naar de dam. De volgende dag zijn we via Yarraburra naar Paronella Park gereden. Dit is iets ten westen van Innesfail. Onderweg hebben we nog wat korte wandelingetjes gedaan. Eenmaal aangekomen bij Paronella Park konden we op hun camping gratis staan. Ondertussen was de regen nog erger geworden en besloten we om niet in onze tent te gaan slapen. Vlak tegenover het park was een Hotel waar we konden slapen. Paronella Park is een populaire toeristen attractie. In de jaren 30 kwam er een spanjaard naar Australie en hij had de droom om een oud spaans kasteel na te bouwen en dit open te stellen voor toerisme en feesten. Uiteindelijk had hij deze droom verwezenlijkt en was het een soort recreatief park met watervallen, tennisbanen, drankjes en feesten in het kasteel. De laatste 30 jaar is het park vergeten en vervallen geraakt en het kasteel in brand gevlogen. Totdat 10 jaar geleden een echtpaar het land gekocht had en dat opengesteld heeft voor toeristen. Vandaag de dag is het een sfeervol park met veel met mos begroeide bouwwerken en verhalen over hoe deze spanjaard zijn droom heeft verwezenlijkt. Er hangt een heel bijzonder sfeer als je door het park loopt. Een beetje Efteling, droomvlucht, sprookjesbos gevoel. 's Middags en 's avonds kregen we een rondleiding. 's Avonds hadden we nog schildpadeieren gevonden en werd er nog meer over de dieren en planten in het park verteld. De volgende dag hebben we op eigen gelegenheid nog door het park gelopen en de waterval was door de hevige regen 2 keer zo groot geworden dan de dag daarvoor. 's Middags zijn we naar Etty Bay gereden en hebben we op een heel rustige campig op het strand in een cabin geslapen. Het regende namelijk nog steeds. De volgende dag zijn we weer terug naar Cairns gereden en hebben we korte stops gemaakt bij wat watervallen. In Cairns was het al wat opgeklaard en daar hadden we vantevoren een cabin geboekt voor 2 nachten. De volgende dag gingen we namelijk met een boot naar het Great Barrier Reef. We hadden met veel zorgvuldigheid de beste dag uitgekozen. Het was een dag zonder sterke wind en regelmatig opklaringen. Op 2 verschillende lokaties hebben we gesnorkeld en zoveel mogelijk foto's gemaakt met de gehuurde onderwatercamera. De dag was prima verzorgd met thee en een prima lunch. Omdat er nog wel redelijke wind stond was het snorkelen best zwaar en moesten we af en toe tegen sterke stromingen inzwemmen. Toch konden we van de vele vissen, schildpadden en het koraal genieten. We hadden eigenlijk verwacht dat het koraal wat meer felle kleuren zou hebben. Wellicht kwam dat omdat we niet heel de dag zonneschijn hadden, maar toch was het de moeite waard. Nu we eindelijk onze "reeftrip" gedaan hadden konden we met een gerust hart richting het zuiden rijden. In de middag besloten we om onze tent op te zetten op een gratis camping vlak voor Townsville. Ondanks onze goede hoop kregen we in de nacht en de ochtend weer regen en moesten we ons ontbijt in de auto opeten. Dat is dan toch wel "kramperen". Via Townsvillen zijn we naar Airley Beach gereden. Hier hadden we voor de zekerheid maar weer een cabin geboekt. Om heel eerlijk te zijn waren we op dat punt best moe van het reizen. Bijna een jaar moeten we elke dag maar weer zien waar we uitkomen en voor het donker een slaapplaats regelen. Het zal fijn zijn als we dat straks niet meer hoeven. Ondanks dat genieten we volop van de mooie plaatsen waar we komen. In Airley Beach dachten we eraan om enkele dagen met een zeilboot mee te gaan en de Whitesunday eilanden te verkennen. Helaas werkte het weer niet mee en was er sterke wind voorspeld. Wel hebben we hier 2 nachten geslapen en hebben we het dorpje bekeken en een korte wandeling gemaakt. In het dorp hadden ze een mooi buitenzwembad. I.v.m. de kwallen en krokodillen is het namelijk niet veilig om in de zee te zwemmen.
Vanaf Airley beach zijn we na een lange dag rijden aangekomen in Yeppoon. Hier hebben we we wederom in een cabin overnacht. De regen achtervolgde ons namelijk de hele reis langs de oostkust. De volgende dag hadden we wederom veel km's gemaakt en zijn we in Bargara aangekomen. Onderweg kwamen we een caravaan met verschillende politici en de minister tegen. Deze zijn over snelweg aan het rijden om met eigen ogen te zien hoe slecht de weg er aan toe is. Ondanks dat dit een belangrijke snelweg is, is het wegdek erg slecht. Overal zitten dieppe gaten in de weg. 's Avonds zagen we in het nieuws dat een auto van de caravaan een klapband had gekregen door zo'n gat in de weg.
Bargara is een klein plaatsje aan de kust vlak bij Bundaberg. Hier hebben we fish and chips gegeten en geslapen in een cabin met uitzicht op zee.
De volgende ochtend kleurde heel de kamer oranje van de zonsopgang. Dit duurde helaas maar kort want de regenbuien kwamen weer snel opzetten. Uiteindelijk zijn we deze dag naar Rainbow Beach gereden. Hier zullen we de komende 3 nachten slapen in een mooi motel met bijzondere douche(zie foto). Overmorgen doen we een dagtrip naar Fraser Island, een bijzonder natuurgebied. Daarna zullen we via Brisbane naar Sydney rijden en vervolgens rechtstreeks terug naar Philip en Jenny. We denken daar over 10 dagen te zijn.
Groetjes

• 22 Juli 2012 - 07:57

Ria Tielemans:

Hoi Lotte en Bas,

Kijken jullie wel een beetje uit daar tussen die wilde dieren! Geniet er nog even van en tot snel.

Groetjes Tante Ria Tielemans (Helmkruid)